Pages

Wednesday, January 5, 2011

NIKMAT ALLAH TA'ALA YANG TAK TERHINGGA

Salam tuan2 yg mulia,

benarlah kalamullah alquran....memang terlalu byk nikmat allah ta'ala kepada kita....sebenarnya allah ta'ala cipta langit dan bumi utk kita supaya kita dpt mengabdikan diri kita kepada allah ta'ala...

tetapi sebaliknya yg berlaku...kita telah jadi abdi kepada dunia....lepas tu kita nak syurga....astagfirullah.....marilah kita taubat nasuha tuan2 mulia...kita kata 50% dunia 50% akhirat...tapi marilah kita kira balik berapa % yg kita sebenar2nya usahakan utk akhirat....contoh jika usia kita 60thn secara kasar kita tidur 8jam....1/3 dari 24jam dah....iaitu 20thn tidur tolak dgn usia 60thn tinggal 40thn....pastu keje (kalau takde ot) 8jam lagi iaitu 1/3 lagi dari 24jam iaitu 20thn utk usia 60thn....tinggal 20thn baki usia kita lepas tolak tidur & keje...lagi 20thn tu apa kita buat ye...katakan 2jam sehari utk keluarga jadi 10thn utk keluarga...jadi tinggallah 10thn baki dr 60thn usia kita...katakan kita makan-minum 1/2jam 1hari maka jadi 5thn utk makan-minum aje dah tinggal 5thn lagi...ok katalah kita solat 6minit 1 waktu jadi 5 waktu 30minit atau 1/2jam lebih kurang 5thn kita beribadat...

jadi secara kasarnya utk org yg amalnya hanya solat 5 waktu sehari semalam kalau umurnya 60thn ...5thn aje utk allah ta'ala...

so macamana kita kata 50% utk dunia 50% utk akhirat sedangkan allah ta'ala cipta kita utk mengabdikan diri kepadaNya dan cipta semuanya utk khidmat kita...

jadi penyelesaian utk salahfaham yg diri, harta & masa milik kita maka sebab tullah masyaikh2 anjurkan utk kita mujahadah dakwah dan tabligh...

apa hasil bila buat mujahadah dakwah & tabligh maka iman kita akan sihat dan kuat....segala perintah allah dpt dilaksanakan dgn cara nabi muhammad salallahu'alaihiwassalam dan segala larangan Allah dpt kita tinggalkan dgn mudah spt rasuah, pecah-belahkan umat, fitnah-memfitnah, zina, buang bayi dan mcm2 maksiat lagi....

jadi bila iman kita kuat semua perbuatan kita jadi amal...makan-minum jadi amal hatta tunai hajat kecil pun jadi amal makna nya buang air kecil pun dpt pahala...barulah bukan 50% aje utk akhirat tapi 100% dah jadi utk akhirat kerana kita buat sesuatu atau tinggal sesuatu kerana allah ta'ala dan dgn cara nabi muhammad salallahu'alaihiwassalam....

jadi penyelesaiannya mujahadah dakwah & tabligh...maka allah akan betulkan kehidupan kita maka barulah blh jadi khalifah allah di bumi...baru semua makhluk akan tunduk dan khidmat pada kita krn kita takut kan allah maka semua makhluk takutkan kita....kita takut nak memaksiati allah krn iman kita allah kuatkan hasil dari mujahadah dakwah dan tabligh...ini hanya terhasil apabila iman kita 100% kpd allah...kalau tak kata org jangan mimpilah....mimpi pun tak dpt tuan2 yg mulia...

so marilah kita beramai2 pergi masjid bandar baru sri petaling tanya org2 kat sana macamana nak mujahadah dakwah dan tabligh...sebab mujahadah dakwah dan tabligh ni ummu sunnah iaitu ibu sunnah...jadi bila kita kerjakan ibu sunnah maka anak2 kpd sunnah pun datang dgn mudah dlm hidup kita....tamsilnya macam nak tangkap anak2 ayam susah...tapi kalau tangkap induknya dan serkop dia insyallah anak2nya akan dtg pd induk ayam tadi...

mudah2an allah ta'ala pilih saya & tuan2 utk mujahadah dakwah dan tabligh...amin!

wallahu'alam...

No comments: