Monday, January 2, 2012

PENTINGNYA DAKWAH

Diriwayatkan daripada hadrat Aisha r.ha, katanya, "Pada satu ketika Rasulullah s.a.w. telah masuk ke rumah dan saya dapat merasakan daripada wajah Baginda s.a.w. bahawa sesuatu pekara yang besar telah menimpanya. Baginda s.a.w telah berwuduk dan tidak bercakap dengan sesiapapun. Aku telah merapatkan diri kedinding untuk mendengar pekara yang disabdakan oleh Baginda s.a.w. Baginda s.a.w telah duduk di atas mimbar lalu memuji dan memuja Allah s.w.t. lantas bersabda, Wahai manusia, sesungguhnya Allah s.w.t. telah berfirman kepada kamu, suruhlah manusia berbuat baik dan laranglah mereka daripada melakukan melakukan kemungkaran sebelum tiba masanya kamu berdoa kepadaKu tetapi aku tidak memperkenankan doa kamu, kamu meminta daripadaKu tetapi Aku tidak akan memberikan kepadamu, kemudian kamu memohon bantuan kepadaKu yakni terhadap musuhmu tetapi Aku tidak membantu kamu. Baginda s.a.w tidak menambah selain daripada perkataan itu sehinnga Baginda s.a.w turun dari mimbar". Hadith riwayat Ibnu Hibban dalam kitab shahihnya dan Ibnu Majah.

No comments: